3 Mart 2016 Perşembe

DIY Solar Filter (Kendin Yap Güneş Filtresi)

   
     Teleskobunuzu kullanmak için havanın kararmasını beklemekten sıkıldınız mı ? O zaman bu yazı tam size göre. Bildiğiniz üzere teleskopla güneşe bakmak oldukca tehlikeli. Biriken sıcaklık binlerce tl harcadığınız ekipmanınızı kullanılmaz hale getirip sizin görme duyunuzu kaybetmenize yol açabilir. Peki nasıl Güneş gözlemi yaparız ? Bu yazıda uygun bir bütçeyle nasıl güneş filtresi yapabilceğinizi anlatacağım.

Malzemeler

  • Güneş filtresi
  • Karton
  • Tutkal, maket bıcağı, cetvel, makas

Hazır güneş filtreleri oldukca pahalıya satılmaktadır örneğin kendi teleskobum için 300tl gibi bir rakam istiyorlar aşağıdaki filtreye..
Bizim ihtiyacımız olan şey iç kısımdaki materyal asıl önemli olan bu. Şahsi görüşüm plastik bir çerçeve 200tl etmez. Güneş filtremizi yurtdışından amazon gibi sitelerden teleskobumuza uygun ölçüde temin ediyoruz. Benim teleskobum 5" olduğu için birazda hata payı vererek 6"lik bir filtreyi 54tlye kargo dahil getirttim. Geriye kesip biçme işlemi kalıyor.

Filtre


Ha ben üşeniyorum diyorsanız sizde filtre kağıdınızı plastik bir bantla teleskobunuzun tüpüne tutturabilirisiniz.

Adım bir: Teleskobunuzun iç kısmına doğru bir 1cm+1cm derinliğinde ve cevresini tamamen kapatacak şekilde şerit kesin. 1 + 1 şeklinde yazmamın sebebi 1cmlik kısmın teleskobun içine girceği ve diğer 1cmnin ise katlanıp filtreyi tutması için. Kestiğiniz şeritten kücük çentikler cıkacak şekilde fotoğrafta görüldüğü gibi kesin. Kesmeyip komple 2cmlik şeridi bükmeye kalkarsanız sonuç hüsran oalcaktır.



Ayna içine oturuyor şeridimiz.

Adım iki: Teleskobu yere koyup ayna genişliği kadar iki adet daire kesip kenarları 1cm genişlikte olan iki adet çember oluşturun. İpucu: Kartonu kesmeden önce maket bıcağı ile cizerseniz kesme işlemi bir hayli kolaylaşacaktır.

Aşağıdaki fotoğrafta gözüktüğü gibi dairelerden birinde  3 adet istediğiniz uzunluk ve genişlikte çıkıntılar bırakmanızda fayda var. Çıkıntılı olan kısım en üste gelecek.

Bu aşamada fotoğrafta gözüken çıkıntısız olan çemberi en solda görüdüğümüz çemberdeki bıraktığımız yapıştırma yerlerine yapıştırıyoruz.

Yapıştırma işleminden sonra teleskobunuza takıp uyumuluğunu test edebilirsiniz.

Adım üç: Filtreyi düz bir zemine yerleştirin. En üste gelecek olan çemberi iyice tutkallayın tutkal prit ne olursa.. sonra filtrenin üzerine yavaşca bırakıp kurumasını bekleyin kuruduktan sonra kesinlikle ve kesinlikle maket bıcağı ile kenardaki fazlalıkları kesip çıkarın. Çıkan fazlalıklardan finderscopeunuza küçük bir filtre yapabilirsiniz.


Üstteki işlem bittikten sonra elinizdeki filtreli daireyi ve çemberi birbirlerine yapıştırıp kurumasını bekleyin.


 Adım dört: Güneş lekelerinin ve mayıs ayında gerçekleşecek olan Merkür geçişinin keyfine varın.


Gördüğünüz gibi Türkiyede fahiş fiyatlara satılan filtreyi sizde kendi yönteminizle yada burda anlattığım üzere yapıp güneşi gözlemlemeye başlayabilirsiniz. 300tl gibi bir rakama satılan filtreyi toplamda 60tlye yapmış oldum. Filtreyi amazon sitesinden aldım. 10 gün içinde geldi. Oldukca güvenilir bir site. İngilizce bilmeyen arkadaşlar internette solar filtre sheet diye aratarak filtrelere ulaşabilirler. Teşekkürler.



Yer: Ankara, Ankara, Türkiye

0 yorum:

Yorum Gönder